BMW R 18 met de “R” van rock’n roll
Oude glorie
Om nieuwe modellen uit hun pennen te toveren, bladeren de BMW-designers dezer jaren duidelijk graag door hun eigen geschiedenisboeken. Een oude glorie met de laatste technische snufjes updaten, zo is het ook de R 18 vergaan. Stamvader is in dit geval de BMW R 5 uit 1936 (foto onder), destijds een opvallende verschijning wegens het gebruik van aluminium voor bepaalde motoronderdelen, de voetgeschakelde versnellingsbak en nooit eerder gebruikte lastechnieken.
In zwarte livrei, desgewenst voorzien van het witte, destijds met de hand geschilderde biesje
Uiterlijk lijkt het inderdaad alsof je een R 5 slechts onder een (sterk) vergrootglas moet plaatsen om de nieuwe R 18 voor ogen te hebben. De ingekaste poten van de hydraulische telescoopvork, het brede en lage stuur, het dubbele wiegframe waarvan de lusvormige achterbrug de naaf van de wielaandrijving omgordt, de softail-achtige ophanging van het achterwiel met enkelvoudige demper onder de druppelvormige benzinetank, de “bloot” draaiende cardanas, ze zijn allemaal opnieuw van de partij, de carrosseriestukken liefst in zwarte livrei, desgewenst voorzien van het witte, destijds met de hand geschilderde biesje.
Upgrade
“Upgraden” mag in het geval van de overstap van R 5 naar R 18 wel heel letterlijk worden opgevat. De nieuweling oogt ronduit massief, niet in het minst door de joekels van uitlaatpijpen, waarin de onontbeerlijke katalysatoren schuilen. De krachtbron is nog altijd een boxer en die is (opvallend) ook nog volledig luchtgekoeld. “Big Boxer” is onderweg naar 2020 meer dan verdrievoudigd, zowel wat volume betreft (van 500 naar 1.800 cc) als vermogen (van 24 naar 91 pk).
Rain, Roll & Rock
Samen met een trekkracht van liefst 150 Nm vanaf 2.000 toeren is er dus meer dan voldoende power aan boord om de 345 kg. wegende R 18 de schwung te geven waar je, zelfs zonder windbescherming, af en toe naar snakt. Er is zelfs zoveel kracht aanwezig, dat BMW het raadzamer gevonden heeft om, naast een stabiliserend ASC-systeem, de keuze mogelijk te maken tussen drie rijmodi. Die krijgen, in toenemende vermogensafgifte, de namen “Rain”, “Roll” en “Rock”.
Customizing
De BMW R 18 zou echter geen volwaardige cruiser zijn mochten er geen ontelbaar veel mogelijkheden bestaan om hem naar eigen smaak te customizen. Van de versiering van de kastjes van de achteruitkijkspiegels, over de tankdop en de kleppendeksels, tot een mono-, getrapt of zwevend bobber-zadel, een apehanger stuur en een naast het achterwiel verplaatste nummerplaatdrager, het kan allemaal. En het werd ook fvan fabriekswege voorbereid, bewijzen het demonteerbaar achterframe en hechtingspunten voor langere/kortere hydraulische rem- en koppelingsleidingen en elektrische bedrading. U denkt het, de BMW R 18 heeft het.
September
Uit de ellenlange lijst van opties pikken wij graag de achteruit versnelling, want de R 18 is nu eenmaal geen pluimgewicht. En de Hill Start Control die bergop vertrekken heel wat handiger maakt. Hoe de BMW R 18 rijdt, moeten wij u voorlopig helaas schuldig blijft. Hoeveel hij kost? Vanaf 22.850 € (First Edition). En beschikbaar wordt hij vanaf september.
Foto's: BMW